Brev:
Vores søn på 3½ år vil ikke spise
2. juni 2003
Alder:
3 år
Vores søn på 3½ år vil ikke spise
Vores søn på tre et halvt har i over et år nægtet at spise andet end nogle få bestemte fødevarer. Vi har ladet ham være. Regnede med at det gik over, men er nu blevet bekymrede, fordi han er blevet meget træt i dagligdagen, igen sover middagssøvn, 11 timer nattesøvn og alligevel er træt. Han klager også nogle gange over ondt i maven!
Han spiser til morgenmad havregrød med moset banan (prøver jeg andre kornsorter, strejker han), til frokost 1,5 skive rugbrød med leverpostej, æg, figenpålæg (andet vil han ikke spise), til eftermiddag banan eller æble og rosiner (andre frugter er "ulækre", alt er prøvet og tilbudt), boller og franskbrød, til aftensmad kun nudler uden andet på.
Dette og ikke andet spiser han. Vi laver ikke særlig mad til ham, men laver varieret sund kost, som han får tilbudt, men er der ikke nudler, spiser han ikke noget. Han drikker heller ikke optimalt, tisser kun to gange om dagen. Vi har aldrig nødet ham, tvunget ham, har vist ham, at vi kan lide mad, skændes ikke ved måltiderne, har ikke gjort et stort nummer ud af det, men nu har det stået på længe og vi føler, at vi skal gøre noget, men ved ikke hvad. Også fordi det bliver færre og færre ting, han vil spise. I børnehaven spiser han også på samme måde.
Hvad skal vi gøre? Og er han ved at være fejlernæret og mangle næringsstoffer?
Han får daglig en vitaminpille, men ingen grønsager (alle er prøvet og kommer på bordet dagligt), ingen kød eller fisk. Han får ingen slik eller kager eller lignende til daglig. Drikker ikke saftevand, sodavand, er ingen mælkedranker.
Har du et godt råd, hvordan vi griber sagen an, så han spiser anderledes og er det nu så galt, at han er ved at være fejlernæret? Han vejer 16,2 kilo og er 104 cm høj.
På forhånd tak for svaret.
Anonym